Värna om miljön - a bunch of crap

Överallt blir man tillsagd att värna om miljön. Köp etanolbilar och ni får en miljöbilspremie på x antal tusen kronor. Vad gör dom sen? Jo, dom höjer priset på etanol. Etanol kan alltid framställas, varför inte ha det så billigt det var från början? Etanolbilar drar mer bränsle, så det blir ju en kostnad att tanka ändå, även om priset är billigt för ögat, för en utomstående som måste tanka bensin.
Men sen då? Varför är man tvungen att stå på tomgång vid rödljus mitt i natten, när det inte är en enda jävla bil i närheten? Varför har inte Sverige kommit så långt i utvecklingen som Italien, och infört gröna vågen? På det sättet ska du slippa få rödljus, förutom de gånger du svänger, då får du stå en kort stund vid rödljuset som då kommer. Jag kan nästan garantera att man dessutom hade fått ner hastigheten hos folket också. Man tjänar så mycket mer tid på att slippa stå vid rödljus vid varenda korsning, att jag tror att folk automatiskt hade sänkt hastigheten.
Och alla vet väl att om man ska hålla på att gasa och bromsa hela tiden när man kör bil, så ökar bränsleförbrukningen, och då ökar ju även utsläppen. VARFÖR SKA MAN DÅ SMÄLLA UPP FARTGUPP I HELA JÄVLA STAN?! För att rädda livet på otaliga cyklister som ändå skiter i trafikregler och bara cyklar rakt ut, utan att vare sig titta åt höger eller vänster?  Varför ska man lägga om trafiken till förmån för bussar? Säkert finns det folk som väljer bussen framför bilen, nu när bilarna måste köra någon kilometer extra bara för att det ska finnas bussgator, men jag hade aldrig i livet bytt bil mot buss, och jag personligen vet ingen annan som hade gjort det heller. En massa idioter på alla bussar, oavsett linjer, folk som inte vet vad en dusch är, onödigt dyra priser osv osv. Hade man satt ner priset på bussbiljetterna istället för att höja det hela tiden, så kanske man hade fått fler till att åka buss.

Om det är så att man motiverar fartguppen med att man ska försöka rädda liv, så finns det ett annat sätt att göra det på. I Stockholm har dom, vid varje övergångsställe jag har sett, stora lampor som alltid blinkar orange (tror jag det är) bara för att uppmärksamma att "Här finns det ett övergångsställe." . Sen har dom även kommit på att folk inte tänker längre än vad näsan räcker, och att folk inte syns i mörker utan reflex. Vid varje övergångsställe finns därför också extra starka lampor som lyser upp trottoaren precis där ö-gångsstället börjar, så att bilisten har en chans att se fotgängaren innan det är för sent. Perfekt.
I denna stan ser man knappt ö-gångsställena.. linjerna på marken är slitna och skyltarna göms bakom buskar, och ibland är reflexen på dom så dålig att det inte syns. Och mitt i allt mörker är det en dum jävel som bara går rätt ut, utan att vara medveten om att denne inte syns.

Lägg till gröna vågen, till detta ljussystem, tänk bort fartguppen, plocka bort regeln att man måste stanna för fotgängare, och det kommer vara färre olyckor och mindre utsläpp!
För att regeln att stanna för fotgängare.. i en rondell i rusningstrafik = tvärstopp i rondellen med långa köer. Med sunt förnuft förstår man väl att utsläppen inte precis minskar?


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0