Debatt? Hur ska jag bära mig åt för att bli hörd? En ny moské i Malmö

Jag vet inte vart jag ska börja.. Kanske med att svenska folket ser ner på araber och muslimer? Ser dom som smuts, och anledningen till landets kriminalitet.
Stor del av landets svenska befolkning vägrar att öppna ögonen för något nytt, de är rädda för det de inte förstår, och vill gärna förstöra det.
Under året som har gått, har jag ändrat uppfattning helt och hållet, och jag har lärt mig SÅÅ himla mycket om både muslimer och araber. (Som kunnigt folk vet, så är det inte enbart araber som är muslimer).
Sverige påstår sig vara ett vänligt och neutralt land, ett välutvecklat land, ett bra land. Alla arabländer är bara smutsigt skit och vi får dras med deras folk. Deras folk kommer och skitar ner fina Sverige. Mitt land Sverige påstår sig även vara ett fritt land, ett land med yttrandefrihet och religionsfrihet, och hur märker man då att detta inte stämmer? Jo! Malmö kommun vill bygga ännu en moské, och varende svensk i stan blir galna! Facebook-grupper som säger nejtack till ännu en moské (för alla inser ju att TVÅ moskér är rent för mycket i en stad som redan har en, två, tre, fyra.... kyrkor). Enligt Malmö stads befolkning så är det helt okej för kristna att ha sina kyrkor i stan, men det är inte okej för muslimer att få en till moské. Okej, kyrkorna har funnits där lääänge och är inga nya byggnader, men om man nu ska skryta om att man är ett utvecklingens land, med religionsfrihet, varför inte en moské till? Det är inte fula och meningslösa byggnader, som Turning Torso..

Och det här med kriminalitet.. just nu är jag i Amman, Jordanien. För säkerhetsskull ska jag tillägga att det är ett arabland, och jag är nog den enda utlänning jag har sett här under tiden jag varit här. Förutom ett par ryssar.. INGEN spottar åt mig, skrattar åt mig, tittar snett på mig, ser ner på mig eller skriker fula ord efter mig. INGEN. Och jag är i ett underutvecklat land, fullt med "dumt och smutsigt folk". Detta land har ingenting, de köper vatter från andra länder för att landets befolkning ska ha vatten. De har inga tillgångar att sälja till andra länder som de kan tjäna pengar på. De har höga skatter och det är det som landet lever på. Trots detta kostar en taxiresa som hemma skulle gått på en hundring, endast 15:-. Det dyraste jag åkt taxi för här, är 30:-, och det var en lång jävla resa. En påse chips kostar 5:-, 2,5l Pepsi kostar 10:- (och då är det DYRT).
En kompis morbror tar hand om oss, och jag frågade om det inte finns nån kriminalitet här, eftersom de enda poliser jag sett står i alla rondeller och försöker hålla koll på den kaotiska trafiken, som konstigt nog fungerar jävligt bra. Mannen sa att det finns knappt nån kriminalitet, för folket behöver inte begå brott. De få brott som begås, görs så av folk som kanske är utvecklingsstörda eller har något psykiskt funktionshinder, och de kan räknas på dina fingrar.
Bilskatten är förbannat dyr här, och att köpa en ny bil är verkligen dyrt jämfört med hemma. Ändå, trots dessa skyhöga summor, så kör 95% omkring i de värsta bilarna. Man ser sportbilar, massor med fint stylade bmw, stora jeepar och allt du kan tänka dig. Hemma är det bara de allra rikaste som har råd att köra omkring i såna bilar.
Arbetslöshet vet jag inget om, men jag tror inte att den är så hög. Bara i affärerna vi går förbi (och det är många) så sitter det lappar titt som tätt som annonserar om lediga jobb.
Jordanien är inget krigsdrabbat land, i alla fall inte nu, och det är få flyktingar som kommer härifrån. Om du tänker dig att folk har varit med om följande historier, och kommer till Sverige för ett bättre liv, men blir bemött med nedvärderande blickar och fula ord, kan du ju själv tänka dig att det inte är så lätt att slå sig fram på laglig väg, med allt det psykiskt dåliga bagage som de har med sig.

Vi träffade på hjärtats kusin från Bagdad, de har inte träffats på 15 år. Kusinen är 3 år yngre än hjärtat, men ser ut att vara 15 år äldre än honom. Han berättade att han en dag stod vid en vägkorsning, och hade rött ljus. Plötsligt kommer det ett par män och börjar skjuta, de är ute efter mannen i bilen bredvid kusinens. Kulorna går genom kusinens bil, mitt framför ögonen på honom, och dödar mannen i nästa bil. Han överlevde med en hårsmån.
Kusinen är och blir klippt i sin kompis frisörsalong, shia- och sunnimuslimer krigar. Från ingenstans kommer en grupp sunnimuslimer in, och skjuter ihjäl kompisen mitt i klippandet av kusinen, och han trillar död ner över kusinen. För att rädda sitt eget liv skriker han, trots att han är shiamuslim, att han är sunni, och de låter honom leva.

Detta är bara två berättelser som han varit med om, och det finns säkert de som varit med om ännu värre saker.. tänk dig att vara i den sitsen, komma till Sverige som alla talar gott om, som är ett bra land där du kan tycka och tänka vad du vill, och du har rätt till DIN EGEN religiösa tro, och när du kommer hit så får du veta att folk inte vill att det ska finnas två moskéer i en stad, att du drar med dig smuts och kriminalitet in till landet, du kostar bara samhället en massa pengar, och du blir verkligen värderad/behandlad som värre än en hundskit. Negativa tankar föder negativt handlande!! 1+1=2!

En amerikansk dokumentär om ett irakiskt hårdrocksband.. Den amerikanske reportern ville åka och titta på bandets replokal som blev bombad, men det var inte säkert att vara ute på gatorna, det gick beväpnat folk överallt, spänningar mellan amerikaner och irakier. Reporten skrattar och säger "Allt jag ville var att kolla på deras replokal, att det skulle vara så svårt att köra de 5 minuterna dit". Jag tänkte bara att vad fan skrattar han för, det är hans land som har orsakat det.

Jag blir bara så seriöst förbannad på aktiv dumhet, när folk inte inser hur dumma och okunniga de är och ändå öppnar munnen. Självklart, som jag har sagt, Sverige är ett land med yttrandefrihet, men folk som inte kan stå för sina yttranden gör bäst i att inte yttra sig alls.

Självklart finns det undantag och fullkomliga stolpskott som skulle kastas ut med huvudet före, men undantag finns alltid.


 vs


Kommentarer
Postat av: Dags för debatt!

"Mitt land Sverige påstår sig även vara ett fritt land, ett land med yttrandefrihet och religionsfrihet, och hur märker man då att detta inte stämmer? Jo! Malmö kommun vill bygga ännu en moské, och varende svensk i stan blir galna!"

Att Malmö Kommun beslutar sig för att bygga en moské innebär faktiskt att Sverige är "ett fritt land med yttrandefrihet och religionsfrihet".

För muslimer har ju faktiskt rätt att utöva sin religion i moskén som Malmö Kommun godkänt, eller hur?

Att det finns rasister innebär ju inte plötsligt att vi inte har yttrandefrihet eller religionsfrihet. Deras åsikt förändrar ingenting vad gäller Sveriges lagar, Malmö kommuns beslut, etc.



"Enligt Malmö stads befolkning så är det helt okej för kristna att ha sina kyrkor i stan, men det är inte okej för muslimer att få en till moské."

Hur vet du att en majoritet av Malmö stads befolkning är negativa till en ny moské?

De klasskamrater jag stött på de senaste åren vid Malmö Högskola skulle till exempel aldrig vara emot en ny moské (givetvis finns det undantag, men säg 98% skulle vara positiva/inte bry sig).

Var befinner du dig när du får höra alla dessa kommentarer som är negativa till muslimer och en ny moské?



"men om man nu ska skryta om att man är ett utvecklingens land, med religionsfrihet, varför inte en moské till? Det är inte fula och meningslösa byggnader, som Turning Torso.."

Nu kan man vinkla det här precis hur man vill, så egentligen finns det kanske inget "rätt svar", men: du säger att Turning Torso är meningslöst - men en moské menar du är meningsfull.

Man kan ju även välja att se det så här: Turning Torso är en viktig och unik symbol för Malmö, och Malmös framtid. Malmö är en starkt växande region som vill locka till sig jobbtillfälle (företag), turism, etc. Turning Torso är en del av detta.

En religiös lokal besöks av folk som inbillar sig/har blivit hjärntvättade att tro, att det bor en osynlig gubbe i himlen.

Helt plötsligt känns moskén väldigt meningslös.

Jag personligen inser att båda byggnader är viktiga (givetvis ska folk ha rätt att utöva sin religion någonstans), men att säga att den ena eller andra byggnaden är meningslös (och dessutom ful) låter inte bra.



"INGEN spottar åt mig, skrattar åt mig, tittar snett på mig, ser ner på mig eller skriker fula ord efter mig. INGEN"

Men alltså, när och var händer detta i Malmö? Aldrig under alla mina år i Malmö har jag sett en skock vita människor stå och skratta åt en muslim. Ej heller har jag hört någon skrika fula ord efter en invandrare, just bara för att personen är en invandrare.

Jag säger inte att detta inte förekommer - men du får det att låta som att detta är en vanlig syn på gågatan.



I och med att du verkar jämföra Jordanien och Sverige (och verkar tycka att Jordanien är bättre), så undrar jag vad du tycker om detta:

The state of press freedom in Jordan is very fickle, at one point Jordan had one of the most vocal media in the Arab World but a series of laws passed by Parliament greatly restricted press freedom.[...]October 8, 2001, the government amended the Penal Code, enacted a new “Anti-Terrorist” law and introduced a restrictive Press Law. The new “Anti-Terrorist” law defines terror and terrorism in vague and loose terms and increases the scope of the death penalty. The Press Law effectively revokes the relative freedom of the press guaranteed by the 1993 Press Law and punishes any act that can be deemed critical of the Jordanian government. Anyone who “slanders” the King or other members of the royal family can be sentenced to three years imprisonment.The introduction of these new laws has led to the detention and imprisonment of several journalists and leaders of peaceful associations.



While Jordan, compared with many other Middle Eastern countries scores quite highly in democratic league tables, human rights, especially women’s rights perform poorly.

Freedom House calculates women’s rights based on five distinct categories, each scored from one to five. One having least rights and five the most. Jordanian women score the following in each of these categories.



I. Non-discrimination & access to justice 2.4

II. Autonomy, security & freedom of person 2.4

III. Economic rights & equal opportunity 2.8

IV. Political rights & civic voice 2.8

V. Social & cultural rights 2.5

(However while Freedom House do criticise Jordan for its poor women’s rights record, it does admit that changes are happening)



Jordan also faced issues of human trafficking of women [...] There were also some reports of Eastern European and Morrocan women being forcibly employed as "dancers" and prostitutes in nightclubs and illegal brothels. Many Filipino women are used as maids and workers in Jordan. Due to employers refusing to pay them minimum wages and suspicions of unfair labor contracts, the Philippines recently banned Filipinos from working in Jordan.



Torture is illegal in Jordan, however it remains to be widespread as reported by human rights watchdogs. According to a report by Amnesty International, intelligence agents in Jordan frequently use torture to extract confessions from terror suspects. Common tactics include, "beating, sleep deprivation, extended solitary confinement, and physical suspension." Palestinians and suspected Islamists are treated especially harshly.



Amnesty International also showed concern about death-penalty rulings in Jordan "because there is a pattern of death sentences, and sometimes executions, occurring as a result of unfair trials where confessions extracted under torture are used as evidence against the defendants".



So-called "honor killings" are often lightly punished by police. There have been several attempts to introduce harsh penalties on honor crimes, but, even with the strong backing of the royal family, these attempts have been rejected by Jordan's Lower House.



"The practice of killing women and girls by husbands or family members because they have allegedly engaged in behavior that goes against social norms (so-called "honor killings") continues to be a problem in Jordan; with an average of 20 Jordanian women killed each year. Measures calling for stricter punishment for those committing honor killings have failed to be enacted".



The Jordanian Government however does not recognize civil unions between two people of the same gender.



Ja, och så vidare... Jordanien har med andra ord en hel del väldigt allvarliga problem (en del av de ovanstående problemen håller dock på att fixas tror jag).

Detta drar jag upp för att visa att alla länder har sina problem.

2010-01-27 @ 14:00:46
Postat av: Elle

Det osar stockholmssyndrom här... =)

2010-01-30 @ 15:31:22
Postat av: Andrea har inget vettigt att säga.

Fy fan va hjärntvättad du har blivit..

2010-02-01 @ 15:17:48

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0