Ögonlaseroperation

Efter hur lång tid som helst så blev det äntligen av. Vi åkte till ögonkliniken där de sa att om mina ögon var tillräckligt starka, så skulle de göra ingreppet samma dag, och jag skulle vara fullt återställd dagen efter. Undersökningen gjordes och läkaren konstaterade (lite förvånat) att mina ögon var i perfekt skick! De var ultimata att göra operationen på. Jag fick vänta i några minuter innan de kallade in mig till operationsavdelningen. Väl där fick jag på mig en snygg mössa, snygga blåa plastfodral till skorna, och en grön "klänning", haha. Jag fick en valium för att slappna av, och bedövnings-ögondroppar.
Jag leddes in i operationssalen och fick lägga mig på britsen, där jag fick ännu ett par bedövningsdroppar, och antibiotikadroppar. Sen kletade dom in desinfektions-mojs i halva ansiktet, torkade av det igen och sen var det dags!
En tejpbit över ena ögat för att det skulle vara stängt, och så ett skynke över ansiktet så bara det ena ögat syntes. De öppnade upp ögat med nån tång eller vad fan det var, som sattes under båda ögonlocken så att ögat var helt öppet. Sen såg jag bara hur något skrapade på ögat, det droppades i vatten. De sa att "Nu kommer du känna ett litet tryck" och så kom det en genomskinlig "hatt" som lades över ögat, det tryckte som FAAAAN och sen blev jag blind! Läkaren försökte lura mig att han släckte ljuset men jag är inte dum. Trycket varade bara i ett par sekunder, och när det försvann kom synen tillbaka och jag kunde återigen fokusera på den gröna pricken som hela tiden fanns över ögat. Sen kom skrapan fram igen, skraoade lite, och sen kom ett borr-ljud. Typ som hos tandläkaren. Och det luktade bränt. Fy fan vad äckligt det luktade!!
Efter det fick jag lite mer vatten i ögat, och sen var det exakt samma sak med nästa öga.

Igår, dagen efter operationen, såg jag perfekt. Mot kvällen till blev det lite suddigt, men det är pga att ögonen blir trötta, och det kommer ta ca 2 månader innan synen är helt 110%. Jag fick valium på operationsdagen som sagt, sen tog jag en tablett mot eftermiddagen efter jag kom hem igen, för jag skulle sova i 6 timmar. Sen var jag vaken i ca 2 timmar, tog en valium till och sov i 12 timmar. Haha.

Idag ser jag också perfekt, och återbesöket idag bekräftade att mina ögon är perfekta. Inga komplikationer. Jag måste ha solglasögon utomhus i 2 veckor, vilket är okej här där det finns sol, men det känns konstigt med snön där hemma...
Jag ska även har ett par speciella solbrillor när jag sover, för att jag inte får klia i ögonen på två veckor, vilket redan nu är skitjobbigt.. I tre dagar får jag inte böja mig ner, ingen rök i ögonen (vilket är svårt att undvika då man röker överallt här). Sen ska det tas ögondroppar i en vecka, och jag får inte träna på en månad. Haha, jag som hade tänkt sätta igång när jag kommer hem. Men aja.. bara februari månad ut, sen är det fritt fram!

För övrigt är idag kanske början på något nytt. Jag hoppas rent förskräckligt mycket, men vi får se. Men är det något jag har lärt mig så är det att INTE hoppas, man blir bara besviken...


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0