Fullständigt vansinnigt!

Jag kan absolut inte förstå mig på vissa folk alltså.. Jag har nyss läst att folk lägger ut minst 15.000:- på att köpa saker till sin bebis. Sprillans ny vagn som används i MAX 3 år, om det är en kombivagn, för upp till 10.000:-, spjälsäng för 3000:-, bilstol för 2000:- och nya dyra kläder osv osv.
Jag tänker inte snålt, jag tänker rationellt. Varför ska jag lägga upp till 10.000:- på en ny barnvagn som ungen kanske inte ens trivs i eller kan sitta i, när den börjar bli rörligare? Som jag ändå inte kommer ha mer än ett par år. Nästa barn kanske inte vill ha/kan ligga i den eller vad som helst. En säng.. de finns superbilligt, varför inte köpa en begagnad? Barnet innan har ju inte legat och kissat/kräkts/bajsat på träet i sängen, utan på madrassen som man kan köpa ny. Bilstolen är en annan sak, man vill inte riskera att köpa en krockskadad begagnad bilstol, då gör den liksom inte så mycket nytta :o
Jag hittade en vagn för 1000:-. Alldeles lagom. Och planen är att den ska användas tills ungen inte behöver den längre. Spjälsängen får jag för den hade pappa sparat sen vi var små, av nån anledning :o Bilstolen vill jag köpa begagnad, men bara om den inte är skadad. Men vi får se.
Lite kläder är köpta, begagnat då nytt är alldeles för dyrt. Det används i några veckor, så det hinner inte bli "äckligt". Det jag har köpt är hur fint som helst i alla fall. Jag personligen skulle aldrig sätta på mig begagnade kläder, tycker det är hemskt äckligt. Men då är det vuxenstorlekar och vuxna människor som använt kläderna ett tag och gått och svettats i dom och gnott in sig själv i dom. Känns som att det kvittar hur mycket man tvättar kläderna då.. en bebis är inte precis äcklig, och en normal människa säljer väl inte nerbajsade, begagnade kläder?

Det finns inte så mycket vettigt med detta inlägg, mer än att jag inte förstår hysterin över att allt måste vara nytt? Det är ju galet dyrt och det mesta kanske inte används, eller så används det 2 gånger. Sen då? Du får ju aldrig tillbaka fulla summan på det du betalt. Hittar man dock rea nånstans så är det väl lika bra att passa på att fynda :)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0