Återbesök på neo

Nu har jag precis kommit hem från Neo. Idag skulle Elias varit ungefär en vecka, om han kom på beräknad tid. Han kanske hade stannat kvar i magen i en vecka till, men måtten idag är ungefär så stor han hade varit om jag gått full tid.
Han väger nu 2735gram och är 49,5cm. Han har vuxit 5cm och gått upp 725gram sen han kom. Hon var dock inte helt nöjd med hans viktuppgång. Hon sa att han är på väg upp mot sin kurva, men det går litelite långsamt. Förra gången på bvc för två veckor sen hade han ju ökat 200gram på en vecka, men det hade slagit av lite och nu var det 300gram på två veckor. Jag blev även rekommenderad att ge honom ersättning en gång om dagen, gärna på kvällen då det är vid den tiden han är som mest skrikig. Hon menade på att det kan vara att min mjölk sinar en aning om kvällen om jag är trött/orolig/stressad/ledsen, och att han därför inte blir mätt och man då får en skrikig bebis. Jag ska iväg och köpa mig lite ersättning idag i alla fall, så vi kan sätta igång med det direkt, så får vi se hur det går. Han skulle dock ammas som vanligt först, och sedan få tillägget.
Sen har han skav/utslag vid ljumsken typ, där blöjan sitter, som inte har gått bort trots ihärdigt smörjande i över två veckors tid. Det har blivit lite bättre men det ska ju bort. Fick sätta på honom en blöja från Pampers istället (har Libero Premature nu) och den var såå mycket mjukare. Den vägde knappt något heller. Elias är dock i ett mellanläge mellan två blöjor. Nyfödd-blöjorna är för stora för honom, men är anpassade efter den mängd kiss/bajs han ger ifrån sig, men släpper ut allt då den är alldeles för stor, men prematur-blöjorna passar honom bättre men kan inte riktigt klara av hans mängd. Dock är andra alternativet bättre :o
Ringde Pampers nu när jag kom hem, eftersom kvinnan på sjukhuset inte visste om de såldes längre, och de säljs inte utan det är bara sjukhusen som får dom. Hon från Pampers sa dock att de kunde skicka ut några paket utan kostnad, så hinner han kanske lägga på sig lite till så blöjstorlek 1 passar honom. Så himla snällt! Man får fan aldrig något gratis i denna värld, så att de skickar ut massa dyra blöjor utan kostnad, är ett stort plus. Heja Pampers!

Jaja, det får väl bli lite mat och blöjbyte nu snart, sen ska jag ge mig ut på jakt efter ersättning!
Ha det gott!


Kommentarer
Postat av: Katta

Som sagt jag går in på allas bloggar ;) Gud vad stark du är! Ett pyyyyytte litet barn och vad jag fattar det som är du ensam för tillfället! Jag vet inte hur mycket jag personligen skulle palla :P Du frågade i ett inlägg om mjölken på natten var "mindre mättande" och ja det är den. Den är tunnare, ganska så mycket tunnare. Så ersättning på natten är kanske att föredra. MEN kom ihåg att det är på natten som mjölkproduktionen är som bäst tills nästa dag!! Jag vet inte om jag kan säga "ammning är det absolut bästa" Jag tror mer på att man ska följa barnet, vill barnet amma och nöjer barnet sig med det är det bara att köra, i annat fall ska man nog tänka om. Ersättning är bra det med! Det där med skavsåret efter blöjan på lillen, du har säkert redan gjort det men det bästa är om man bara låter det torka ut alltså mycket luftning. Ja, jag är medveten om allt kiss och bajs...;) Heja pampers förresten ;) Du är en så bra mamma, den bästa din son kan ha!

2010-11-20 @ 02:06:45
URL: http://sagasmammas.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0