Nystart

Det är väl vad varje måndag innebär? Själv har jag helg nästan varje dag, haha. Det är skönt det. Skulle åkt iväg och simmat med mamman imorse, men när jag vaknade imorse så mådde jag så tokigt illa att det absolut inte gick. Vill gärna inte lägga en massa spyor i vattnet liksom :s Hoppas att hon tog en fika med sin bror dock, och att hans äpplen var goda :)

Jag är verkligen inte insatt i politiken, men vad jag förstått så vill inte Miljöpartiet samarbeta med Alliansen så att SD på det sättet inte har något att säga till om. Sen vill inget av de andra partierna samarbeta med SD över huvudtaget. Detta är vad jag snappat upp, och rätta mig gärna om jag har fel, det kanske inte alls är så det ligger till. Men kan det i så fall leda till nyval om man inte kommer överens?
Jag är verkligen inte för att SD kom in i riksdagen, absolut inte. Men det hägrar lite dubbelmoral över det hela, det går liksom inte jämnt. Å ena sidan gapar alla om demokrati och yttrandefrihet, medans andra gapar om hets mot folkgrupp osv. Om det är straffbart med hets mot folkgrupp, så har ju yttrandefriheten sina gränser, eller hur? Okej att svenska folket har gjort sin röst hörd, det accepteras. Hade dåvarande politiker genom tiderna satt upp lite hårdare regler, så hade inte SD kommit så långt som de gjorde i gårdagens val.
Vad är det för fel med att sätta ett krav att man som invandrare efter t.ex två år ska ha lärt sig svenska språket så att denne kan göra sig förstådd (alltså inte flytande svenska) och på något sätt skaffat sig en sysselsättning, om det så är jobb, skola eller praktik. Möjlighet till psykologisk hjälp måste också finnas. Hur lätt är det att ensam bearbeta minnet av hur huvudet skjutits bort från sitt barn eller sin mamma, mitt framför ögonen?
Är det helt orimligt att ställa krav på att om du inte sköter dig, om du inte anstränger dig för att komma in i samhället, utan faller i en kriminell bana, så är det bara att ta ditt pick och pack och åka hem igen? Vi har redan tillräckligt med kriminella att ta hand om.
Men hur funkar det att ha det såhär, när folket behöver bidrag för att komma på fötter, och skatterna sänks? Sjukvården blir lidande och vad jag har förstått så ligger Sverige i topp i Europa vad gäller hög ungdomsarbetslöshet efter dessa fyra år av blått. De blåa sänker skatterna, vilket bara gynnar de som tjänar multum med pengar, det är där de stora skillnaderna märks. Vården blir lidande för att pengarna inte räcker till, och de invandrare som behöver hjälp med att komma på fötter kan inte få någon hjälp, och faller i kriminella banor för att de trots allt måste försörja sig.

Det är inte rasistiskt att säga "Vi kan tyvärr inte ta emot fler flyktingar på ett par år, vi måste ta hand om de som redan finns i landet". Det är det mest humana, eller hur? Det mest rättvisa.
Förra valet var det många som ångrade att de röstade blått. Jag stänger öron och ögon när det kommer till politik, så varför de återigen gick från rött till blått trots ångern för fyra år sen, det vet jag inte. Det låter bra med sänkt skatt, folk tänker att de kommer få så mycket pengar över i månaden. De pengar jag fick över gick åt till att tanka bensin som på bara några månader gick från under 10:-/litern till 14:-/litern. Det är nice det.

Imorgon är det föräldrautbildning nummer två. Jag gick inte på den förra för jag mådde apa. Vad jag förstått så handlade den mest om förlossning, och det är jag påläst om så det gjorde nog inte så stor skillnad. Vet inte vad det är för nåt imorgon, men har för mig att tredje och sista gången handlar om amning. Det är vad jag oroar mig mest för, för tillfället. På onsdag sen är det dags för ultraljudet. Har ännu inte kommit underfund med om det är i 3D eller inte, eller om man kan välja. Hade varit kul att se lite hur junior ser ut. På ett ungefär :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0