3 månadersvaccination

Idag väntade som sagt efterkontroll för min del. Vi snackade lite om när Elias kom till världen. Tydligen hade den exakta anledningen till snittet varit att hans hjärta var ansträngt; när blodet skulle tillbaka till hjärtat så fick det kämpa jättehårt. När han sen kom ut var dock inga problem, men skulle han ligga kvar i upp till 7 veckor med ansträngt hjärta så hade det ju kunnat sluta hur som helst.
Jag kan sätta igång och träna magmusklerna också, men barnmorskan tyckte jag skulle börja med musklerna på sidan, först. Likaså att jag ska lyssna på kroppen; gör något ont så ska man inte pressa på bara för att, utan istället sluta.

En timme senare var det dags för Elias 3 månaderskontroll. Han är 58cm lång, väger 4570gram och huvudomfånget är 40cm. Jag trodde faktiskt att han skulle ha gått upp lite mer, tror bara det är 200-300 gram på tre veckor eller nåt sånt. Han låg fint på kurvan i alla fall, så det var ingen fara.
Sedan var det dags för vaccineringen, och jösses säger jag bara. Han skrek så han blev alldeles röd i huvudet, och han ville skrika mer men luften tog slut så jag trodde för ett ögonblick att han skulle sluta andas :s Ojoj så ledsen han blev, min älskade lille prins. Jag kämpade för kung och fosterland för att hålla tillbaka mina egna tårar, men det gick fan inte. Till och med mannen som satt i stolen, såg ut att vara nära på att släppa några tårar han med. Elias lät sig tröstas relativt snabbt, men var ändå ledsen tills vi kom ut i bilen, snyftade och grät om vartannat. När bilen sen var igång slocknade han direkt.

Åkte till apoteket för att köpa alvedon ifall ifall han får feber, man vet ju aldrig. Skulle hämtat ut mina p-piller också, men för tillfället finns det inte pengar till det och det är ju så onödigt dyrt, så det får vänta till den 25e. Inte hela världen. Lite trist dock att de ska vara så dyra. Men jag funderar på en spiral istället, då jag är så jäkla glömsk.. Den kostar 1000:- och man kan ha den upp till 5år. Aja, vi får se.

Igårkväll (eller okej, vid 02) vaknade Elias som vanligt och ville ha mat. Alla andra dagar vid den tiden skriker han som tusan, så jag tänkte att jag skulle prova på att ge honom lite extra mat denna gången. Blandade ihop 165ml som han slukade med god aptit, kräkte inte så mycket faktiskt, och sen var han nöjd. Inte ett knyst kom från honom och han låg ändå vaken fram till 04.30 ungefär. Sen sov han fram till 09, så det var 7 timmar utan mat :o Och utan skrik.

Nu ligger han på min mage och sover, återigen, för han var så himla ledsen. Tur att det är två månader till nästa vaccination, så jag hinner återhämta mig, för det var fasen jobbigt alltså :(


Härlig kvalitet med iPhonen, men den kameran är i alla fall alltid nära, och det är mycket smidigare än att pilla upp digitalkameran ur fodralet och hitta rätt inställning..

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0